zaterdag 17 november 2012

't Is wennen


Vorige zondag zijn we naar onze eerste mis geweest. Het was een speciale editie ter ere van de afsluiting van de Catholic Education Week en er werd gezongen en gedanst, echt leuk om te zien. De mis duurde 3 uur maar was eigenlijk echt niet saai. Als onze missen in België ook zo waren zou er al minder volk zijn kat naar de kerk sturen. Na de mis was het tijd voor een sportwedstrijd: handbal. Nonnen gaan blijkbaar niet alleen op in soaps, maar ook enorm in sport. Wanneer er een goal gemaakt werd sprongen ze enthousiast recht of hupten ze op en neer op hun stoel, juichend en klappend.

Maandag zijn we naar de markt geweest en ons toekomstig gastgezin gaan bezoeken. Wat een aanpassing wordt dat! We hebben er enkel de luxe van 4 muren en een dak boven ons hoofd, ik ben eens benieuwd! Teresia en Emmanuel ontvingen ons heel hartelijk en ook hun 4 kinderen waren schatten, dus dat zit denk ik wel snor.
Dinsdag was een interessante dag in het health center. Er werd een jongetje van 3 dagen oud besneden, en ik assisteerde. Besnijden gebeurt zonder enige verdoving, arm kereltje. ‘Volgende keer doe jij het?’, euhm, daar ben ik zo zeker nog niet van.
Er is die dag ook een man gestorven, hij was 85 jaar dus geen grote schok. Op het moment dat hij zijn laatste adem uitblies begon zijn vrouw luid te jammeren, en zo wist de familie die buiten het health center stond hoe laat het was. Ineens begon iedereen tegelijk zijn verdriet te uiten door te roepen, tieren, huilen. Ik wist even niet waar ik moest kijken.

Donderdag kwam er iemand binnen om te bevallen, hoera, mijn eerste bevalling! Mijn vreugde was snel over; het kind (een meisje) kwam levenloos ter wereld. Na minutenlang reanimeren ademhaling noch hartslag. Damn. Onbeschrijflijk, dat gevoel van machteloosheid. Hier werd verbazend neutraal op gereageerd, behalve door mezelf dan, want dit was de druppel die mijn cultuurshock/heimwee-emmer deed overlopen. Toen ik die dag thuiskwam zijn we dan ook een pint gaan pakken in de bar in het dorp (pinten zijn hier standaard 65cl, dus je kan je wel inbeelden dat dat de moraal weer wat opgekrikt heeft), we hadden het nodig. Dit is wel een ideale ontmoetingsplaats: ligt centraal dus voorbijgangers willen altijd wel een praatje komen slaan of komen er even bijzitten.

Vrijdag beter nieuws: een gezond meisje geboren! De zuster wou de bevalling eerst zelf doen, zodat ik kon kijken hoe zij het deed. Niettemin een pracht van een bevalling, hieraan kunnen heel wat vrouwen in België een puntje zuigen. De moeder was zo oud als ik en heeft geen kik gegeven. Iedereen blijft maar zeggen dat het kind mijn naam moet krijgen, dus er is de kans dat de eerste Sanne een feit is.
Om even terug te komen op die cultuurshock/heimwee-emmer, want daar zullen jullie ook wel benieuwd naar zijn: ja het is echt wel wennen hier. Meer dan ik dacht. Ik wen voorlopig niet echt aan de manier waarop ze hier werken in de gezondheidszorg en ik mis ‘thuiskomen’. 

Ik leer hier wel steeds meer dat de dingen niet vanzelfsprekend zijn: naar de dokter gaan, het licht aandoen, even iets op internet opzoeken, studeren wat je wil, trouwen met wie je wil, kiezen hoeveel kinderen je wil,… 

Dus, daar in België, geniet ervan!

Gelijk een echte!
Weg naar Djottin

Uitzicht vanuit ons huisje



Djottin

Juju: boodschapper van de geesten.

Rijstveld

7 opmerkingen:

  1. Mooie blog Sanne! We beseffen inderdaad vaak niet genoeg hoe goed we het hier hebben!

    Keep up good work ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Sanne
    Ik blijf gemengde gevoelens hebben om je te komen bezoeken, maar als ik bovenstaande lees, krijgt toch weer iets in mij de bovenhand!Jammer van je eerste uitvoerende bevalling, maar daar zal het helaas niet bij die ene keer blijven, vrees ik. Een nieuw Sanne maak dan weer alles goed, lees ik zo! Zet je heimwee opzij en geniet van de nonnen of doe gewoon mee, dit maakt het dan misschien allemaal een beetje gemakkelijker. Groetjes uit Lille (fam.Moors) en tot je volgend verhaal ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hey Sanne , het leest weer heel fijn , jammer van je eerste bevalling , maar het maak veel goed dat er miss een Sanne is geboren , en weet je jij bent een sterke vrouw , vergeet vlug de mindere ervaringen , en geniet van de vrolijke momenten en ja daar hoort een goei pint bij ! Groetjes Marc en Annemie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw Sanne! Ik beleef het precies een klein beetje zelf door het allemaal te lezen. 'k heb echt héél veel bewondering voor wat je daar doet om nog maar te zwijgen over de moed die je hebt om naar daar te gaan!
    Nog even volhouden en je hebt er weer hopen levenservaring en een nieuwe thuis bij! Veel succes nog mieke en tot in (de koestal :p in)België!
    Groetjes Steffi x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het wordt een hele roman als het zo verder gaat !klaar om te publiceren xxx mama

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Sanne, je mama heeft me de blog bezorgd zodat we je een beetje kunnen volgen. Het klinkt allemaal heel fijn en spannend en ook de minder leuke dingen moet je maar zien als ervaring! Geniet er vooral van zou ik zeggen want voor je het weet ben je weer thuis...
    Grts Frances en David
    Ps: U papa word hier flink geplaagd e, dat hij maar al moet wennen aan die lieve baby "negertjes" en of je hem al hebt laten weten over u nieuwe vriend hihihihi Je kent de mannen e!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. He Sanne!
    Echt leuk om je zo te kunnen volgen!
    Je doet dat echt goed!
    Aan schrijftalent geen gebrek... Als je je werk met minstens evenveel enthousiasme volbrengt, twijfel ik er niet aan dat het een knaller wordt daarginds!
    Ik geloof erin :)

    Kissie from a greenieeeee :)

    BeantwoordenVerwijderen